Sådan forhindrer du drone styrt – 10 tips til at forebygge styrt
   2020/07/09     Vejledninger og viden    0 Comments
Sådan forhindrer du drone styrt – 10 tips til at forebygge styrt

Sådan forhindrer du drone styrt – 10 tips til at forebygge styrt

Dronestyrt - Sådan fordhindrer du styrt med din dron

Ligegyldigt hvor erfaren en dronepilot du er, vil du på et eller andet tidspunkt opleve at du styrter med din drone. I denne artikel svarer vi på de hyppigste årsager til styrt og giver dig 10 tips og tricks til at forhindre dronestyrt samt svar på hvad du skal gøre hvis uheldet er ude.

1. Dysfunktionelle propeller

Rotorerne / propellerne på din drone er lavet til at være robuste og alligevel bløde for ikke at skade mennesker eller forårsage skade på andre genstande. De er således ret modtagelige for at bøje ud af formen efter få buler. Kontroller altid hver af rotorerne inden en flyvning for at sikre, at de er i perfekt form.

2. Intet GPS signal

Hvis du flyver din drone indendørs, er du næsten garanteret manglende GPS-signal. Det anbefales derfor altid at flyve i åbne områder væk fra høje bygninger, når du kan.

3. Kompassfejl

Forkert afstemte kompasser er en af de største årsager til drone-styrt. Drone-kompasser kan blive afstemt fra enhver magnetisk og radiofrekvens (RF) kilde. Undgå at holde dronen for tæt på magneter som dem, der findes i bilens højttalere under transport, såvel som at flyve i et miljø med høj elektromagnetisk interferens, såsom tæt på højspændingsledninger og mobiltelefontårne.

4. Frakoblet videotransmission

Dette er en anden almindelig årsag til drone-nedbrud og kan opstå når som helst fra din første flyvning til nogle måneder senere, som regel som følge af løse kabler og beskadigede porte. Sørg for, at dine kabler altid er tilsluttet inden flyvning og tages forsigtigt ud af stikkontakten for at holde portene i god tilstand.

5. For hurtig tilbagekaldelse af Return to Home

Når du mister kontrollen over din drone, ville en af de hurtigste naturlige reaktioner som pilot være at trykke på knappen Return to Home (RTH), men det er værd at huske på, at de fleste forbrugerdroner ikke kan undgå forhindringer. Dette betyder, at dronen simpelthen sporer en lige linje til hjemmepunktet, selvom der er træer eller bygninger eller elstænger i vejen; dette kan let resultere i et alvorligt styrt. Du skal ikke få panik for at trykke på RTH-knappen, hver gang du mister kontrollen over dronen, skal du være rolig og finde ud af et bedre træk.

6. Forkert homepoint/hjemmepunkt

Dette sker undertiden, når GPS-låsen går tabt under flyvningen og derefter genvindes, hvilket får dronen til at kalibrere et forkert hjemmepunkt igen. Husk, at hjemmepunktet kan være, hvor din drone startede eller hvor din fjernbetjening er, så du kontrollerer, at det er korrekt. Endelig skal du sørge for at indstille din hjemhøjde, så det er højere end noget andet i området, 100 meter er max og fint, medmindre du flyver i en by eller i nærheden af nogle særligt høje strukturer som telefonmaster.

7. Strømsvigt

Det er nøglen til altid at flyve med et fuldt opladet batteri og aldrig blive fristet til at starte en ny flyvning med et lavt eller delvist opladet batteri. Mens du sandsynligvis slipper af med at bruge et halvopladet batteri det meste af tiden, kommer dette altid med risikoen for tilfældigt at miste strøm midt under flyvningen, når du mindst forventer det.

8. For lavt batteri til sikker returnering

Det er vigtigt at lande din drone med 30% strøm i reserve, så i tilfælde af en nødsituation kan du udsætte landing og har tid nok til enten at finde et nyt landingssted eller håndtere problemet. Desuden er nogle droner udstyret med en fejlsikker funktion, hvor dronen automatisk kører mod sit hjemmepunkt, når batteriet når 10%, og selvom dette kan være nyttigt, hvis der er træer eller andre forhindringer mellem dronen og dets hjemmepunkt, vil den flyve lige ind i dem.

9. Kollision med en anden drone

Hvis der er andre droner på himlen, er der altid mulighed for en kollision, især hvis piloterne begge ikke er opmærksomme på hinandens tilstedeværelse i området og udfører komplekse flymanøvrer eller racing.

10. Fejlagtigt retning af dronen

Når dronen flyver højt på himlen, kan det være svært for begynderepiloter at fortælle, hvilken side er hvilken, og så kan man let forveje halens ende for næsen og derved fejle med dronen. Sørg for at sætte dig ind i, hvilken side der er hvilken, før du flyver længere ud med din drone.

Hvad skal du gøre efter at du er styrtet din drone?

Ligegyldigt hvor erfaren en pilot du er, når du ejer en drone, vil du møde det faktum, at et styrt vil ske på et tidspunkt. Nogle gange er det din skyld; undertiden skyldes det forhold, der er uden for din kontrol. Uanset hvad vil din elskede drone styrte på et tidspunkt. Så hvad skal du gøre, når det sker?

Først skal du prøve at hente dronen. Når du henter din drone, skal du inspicere den for skader. Vær opmærksom på den skade, du kan se, og få den som reference, hvis du har brug for at kontakte din drone-producent. Herunder er nogle nyttige trin, som du kan tage efter at have hentet din drone fra nedbrudssite:

1. Sluk for drone / controller og tag batteriet og rekvisitterne ud

2. Rengør al snavs / sand / snavs fra dronen ved hjælp af alkoholpuder

3. Drej rotorerne manuelt, mens dronen er på hovedet for at fjerne sand / snavs og blæs derefter i hver af dem (eller brug trykluft) for at fjerne resterende snavs.

4. Kontroller, om der er gimbal bevægelsesområde, bøjede dele eller revner

5. Kontroller kameraet for revner eller løse ledninger

6. Kontroller batteriet for strukturelle skader

7. Fjern alle rekvisitter og kontroller for revner eller deformiteter. Udskift rekvisitter, der viser tegn på skade

8. Kontroller alle limpuder og faldbeskyttere for at sikre, at de sidder korrekt og intakte

9. Kontroller hele rammen for revner inklusive landingsudstyr

10. Kontroller hver motor for at sikre dig, at den sad korrekt og ikke var løs (inklusive alle skruer)

11. Blæs sand / snavs / støv ud af alle bevægelige dele (igen)

Gen-opstart

12. Sæt batteriet i dronen igen, når du har gennemført en grundig kontrol / rengøring

13. Genstart dronen igen på en plan overflade, og lad den gennemgå startproceduren igen

14. Kalibrer kompasset og derefter IMU

15. Kontroller gimbal for fuld bevægelsesområde ved hjælp af gimbal kontrol og derefter ved at flytte dronen rundt

16. Start motorerne uden rekvisitter, og kontroller, om der er nogen wobble

17. Luk motorerne igen, fastgør rekvisitterne, genstart motorerne, og kontroller igen for at slingre igen for at sikre dig

18. Bring dronen til en svag hover lige over øjenhøjden og kontroller for mærkelig bevægelse / rystelser

19. Mens du optager video, skal du lave grundlæggende manøvrer (fremad, bagud, venstre, højre, gab venstre, gab højre, op, ned)

20. Gennemgå videoen for at sikre dig, at der ikke er nogen yderligere rystelser

  1. Gør en langdistanceflyvning lav og langsom (ikke over vand) for at sikre, at alt fungerer fint

De fleste ulykker kan forhindres ved at være opmærksom og flittige i al forberedelse og udførelse, der er nødvendig for at være en glad, produktiv drone-pilot.

Elektromagnetisk inteferens under droneflyvning

Elektromagnetisk inteferens er den største synder, når du oplever at din drone agerer anderledes end hensigten og i værste fald oplever styrt med din drone. 

Over 95% af disse tilfælde skyldes gangske simpelt elektromagnetisk inteferens, som forstyrrer det meget fintfølende GPS signal og kompas. I denne artikel beskriver vi de største syndere som skaber inteferens og hvordan du undgår at din drone bliver fanget i inteferens og dermed minimere sandsynligheden for styrt og skader. Inteferens sker for alle droner i alle prisklasser og ikke noget at gøre med dronens kvalitet men af den kontekst man flyver i.

Der er en række ting, der kan forårsage elektromagnetisk interferens, når du flyver med din drone, herunder:

  • - Mobilmaster

  • - Højspændingsledninger

  • - Områder med høje koncentrationer af wi-fi-netværk

  • - Bygninger og store metalkonstruktioner

  • - Det er vigtigt, at du forstår, hvordan du flyver, når disse forhindringer er til stede, samt andre forholdsregler, du kan tage for at minimere virkningerne af interferens, når du flyver med din drone

  • - Bilradioer
  • - Metalliske genstande
  • - Radiosignaler

Kort om elektromagnetiske bølger

Dette er på ingen måde et omfattende kig på elektromagnetiske (EM) bølger, men det virker som et godt sted at starte, for at forstå interferens forårsaget af forskellige typer EM-bølger. For det første bruges EM-bølger til alle mulige ting. Alt fra mikrobølger til mobiltelefoner, trådløse routere, tv-stationer, garageportåbnere osv. Hver af disse enheder bruger bestemte frekvenser til at fungere på den måde, som den skal fungere. Selvom mange af disse enheder kunne tænkes at bruge et hvilket som helst antal frekvenser, er brugen af ​​EM-frekvenser reguleret. I USA regulerer FCC brugen af ​​EM-bølger og har afsat et specifikt frekvensområde, som kaldes ISM-båndet af frekvenser. Dette frekvensbånd (2,4 GHz) er uden licens og giver gadget-producenter af alle slags mulighed for at skabe enheder, der fungerer inden for dette bånd.

Interfererer mobilmaster ​​med droner?

Som nævnt ovenfor kan mobilmaster ​​forstyrre flyvningen af ​​din drone. Som vi også lige har set på, fungerer enheder som mobiltelefoner på et frekvensbånd (1,9 GHz), der er anderledes end droner. Og selvom dette kunne være slutningen på samtalen, er det virkelig ikke. Igen, uden at komme for dybt ned i ukrudtet, kan der nogle gange opstå interferens mellem trådløse produkter, når frekvenserne bruges af hver af genstandene på uventede måder.

En måde dette kan ske på er gennem intermodulation. Denne video nedenfor var faktisk super hjælpsom til at forstå dette koncept, selvom han taler i forhold til at bruge trådløse mikrofoner. Konceptet forbliver det samme for ethvert sæt radiofrekvenser.

Selvom man egentlig ikke behøver at forstå de detaljerede punkter i intermodulation, er det vigtigt at forstå, at når du bruger en drone, der modtager og transmitterer information på et sæt frekvenser (dvs. 2,4 GHz eller 5,8 GHz), kan mobilmaster muligvis udsende et hvilket som helst antal andre frekvenser med en meget høj effekt, der kunne forstyrre kontrollen og/eller videotransmissionen på din drone. I modsætning til eksemplerne i videoen ovenfor, hvor mikrofonfirmaet har lavet regnestykket for at sikre, at der ikke er intermodulation mellem frekvenser, når du bruger en række af deres mikrofoner på specifikke indstillinger, er din drone ikke blevet koordineret på samme måde, når du flyver super tæt på til et mobiltårn, og det kan give problemer.

Selvom du kan flyve tårninspektioner på en masse celletårne, tager det kun én frekvens ved høj effekt fra celletårnet for at få din drone til at miste kontrolindgange fra din controller eller endda videosignal. Og selvom dette det meste af tiden kun forårsager en kort interferens, kan det også resultere i forstyrrelser af flyvning eller et styrt. DJI indrømmer endda det samme om brugen af​​et kraftigt zoomkamera til inspektion af mobiltårne.

De skriver:

"At inspicere et tårn med drone kræver at komme tæt på for at se det gennem dets integrerede kamera, og udsætte det for elektromagnetisk interferens, der kan forårsage nedbrud."

Således kom DJI ud med et kamera, Zenmuse Z30, som giver mulighed for en samlet forstørrelse på op til 180x. Dette giver dig mulighed for at inspicere et tårn på rigtig afstand og samtidig få de krystalklare billeder, du har brug for.

Interfererer højspændingsledninger med droner?

Det er dog bemærkelsesværdigt, at det ikke kun er mobilmaster, der udsætter elektromagnetiske bølger, der forårsager uønsket interferens. Har du nogensinde lyttet til radio og kørt under eller lige i nærheden af ​​højspændingsledninger? Det statiske, der kommer over radioen, nogle gange til det punkt, hvor du ikke engang kan høre, hvad du lytter til, er interferens fra den høje mængde elektricitet, der løber gennem disse linjer. Dette kaldes elektromagnetisk bredbåndsinterferens.

Selvom jeg ikke siger, at disse elledninger nødvendigvis vil stege din drone, giver det kun mening, at denne type interferens kan forårsage problemer, hvis du flyver din drone tæt nok på. Ideelt set forsøger du alligevel at undgå denne type forhindring, især da den har tynde elektriske ledninger mellem tårnene, som kan være svære at se, især på afstand.

Der er derfor altid mulighed for, at flyvning tæt på disse elledninger kan reducere modtagelse/transmission af signaler til og fra din controller eller endda rode med spændingsudgangen fra ESC'erne på din drone. En ESC er en Electronic Speed ​​Controller, og den er ansvarlig for at sende præcise instruktioner til motorerne, som naturligvis styrer dronens bevægelse. Uden disse små fyre, der arbejder i perfekt harmoni, kan du nemt miste kontrollen over din drone.

Områder med høje koncentrationer af Wi-Fi-netværk

Disse områder kan være mere almindelige, end man umiddelbart først antager. Denne type interferens kaldes smalbåndsinterferens og opstår, når to frekvenser, der er tæt på hinanden, bløder ind i hinanden. I modsætning til bredbåndsinterferens, diskuteret ovenfor, er denne lettere at håndtere.

DJI-droner er udstyret med muligheden for at ændre den "kanal", som du sender/modtager billeder på. Ideelt set leder du efter en kanal, der giver dig et klart, ensartet signal. Og DJI Go-appen lader dig faktisk vælge mellem 2,4 GHz og 5,8 GHz til din videotransmission. Så hvis du får meget interferens på det ene bånd af det andet, kan du skifte. Men selv inden for hvert bånd, har du mulighed for at vælge mellem en række kanaler, alt efter hvilke kanaler, der udviser mest interferens. Du kan komme hertil ved at gå til indstillinger fra hovedskærmen og derefter vælge "HD". Du vil derefter se følgende skærm, der giver dig mulighed for at foretage alle de nødvendige ændringer.

Bygninger og store metalkonstruktioner

Endelig kan enhver metalstruktur eller -bygning reflektere elektromagnetiske bølger, og denne refleksion kan få bølgerne til at hoppe rundt. På samme måde som vi diskuterede ovenfor, kan denne refleksion forårsage en vis forvirring og interferens med det trådløse signal, der udsendes fra din drone og controlleren. Dette kan give problemer.

Hvis du tænker over det, er det derfor, du skal kalibrere din drone i mere åbne rum. Jeg er sikker på, at vi alle har set disse advarsler, når vi kalibrerer vores GPS og IMU om, at der er interferens. Dette kan skyldes, at din drone sidder et sted i nærheden af ​​din bil, inde i et hus (hvor wi-fi sandsynligvis bliver brugt) eller ved siden af ​​et metalopbevaringsskur. Pointen er ikke at undgå at flyve i nærheden af ​​disse ting så meget, som det er at være opmærksom på, hvad der er omkring dig, fordi disse ting betyder mere, end du tror,​​de gør og er den største synder når man mister kontrollen med sin drone og støtste kilde til at man kan opleve drone styrt.

Kilde og forfatter: DJI

Se vores droner her

Objektiv og upartisk kunde rådgivning

Objektiv og upartisk kunderådgivning

Med over 200 forskellige droner og robotter i vores online produktkatalog, med produkter fra markedets bedste producenter, sætter vi altid en stor lid i at give dig en objektiv og upartisk kunderådgivning, når det kommer til rådgivning omkring dit valg af drone producent og model.

Vi sætter altid kundens behov i centrum, og da disse altid er forskellige fra person til person, kan vi med et bredt sortiment, der spænder lige fra professionelle droner til cinematografi og til undervands droner til eks. fiskeri, skræddersy den helt rigtige drone løsning ud fra dine specifikke behov, krav og budget.

Er du stadig i tvivl om dit drone valg, så kontakt vores kundeservice på telefon, online chat eller på info@droneland.dk.

Share This Post :

Comments

Log in or register to post comments

Seneste nyhedsartikler

Betal med kreditkort Betal med kreditkort Betal med kreditkort Betal med kreditkort Betal med kreditkort Betal med kreditkort Betal med kreditkort

Product added to wishlist
Product added to compare.

Denne hjemmeside bruger cookies til at forbedre brugeroplevelsen